Sok eladó úgy vélekedik, a legjobb megoldás, ha minél több ingatlanközvetítőhöz beadja a lakását, mivel így nagyobb esély van arra, hogy hamarabb értékesítésre kerüljön. A mai piaci a helyzetben azonban már nem ez a legmegfelelőbb megoldás, mivel az eladók tapasztalatai szerint a megbízott ügynökségek többsége (különösen a kisebb forgalmúak), alig, vagy egyáltalán nem hoznak vevőjelöltet, és semmit nem tesznek az ingatlan reklámozásának, hirdetésének érdekében – márpedig így vevő sem lesz.

A piacon lévő több tízezer eladó lakás közül nehéz úgy kitűnni a sajátunkkal, hogy sok kis ingatlanközvetítő adatbázisaiban szerepel, a sikeres értékesítéshez a lakás folyamatos, minél nagyobb hatókörű médiumokban történő hirdetésére van szükség. Jellemző problémaként szokott felmerülni az is, hogy sok iroda megbízása esetén meglehetősen időrabló és nehézkes a számtalan megbízott ügynökkel való időpontegyeztetés és kapcsolattartás, sőt egy idő után már azt sem könnyű követni, hogy valójában mi történik a lakás értékesítése alatt.

Az ingatlanközvetítők azt tapasztalják, hogy egyre több ügyfél igényli azt, hogy csak egy értékesítővel kelljen kapcsolatot tartania, ugyanakkor a lehető legtöbb helyen, hatékonyan hirdessék eladó ingatlanát. Az igény természetesen érthető: az eladó ezzel a megoldással rengeteg időt és pénzt spórolhat meg, pontosan követni tudja az értékesítési folyamatot – és nem mellesleg, akár országos napilapokban is, fényképpel, alaprajzzal folyamatosan hirdetik eladó lakását. Vevői oldalról is előnyös ez a fajta értékesítés: nem fordulhat elő, hogy valaki ugyanazt a lakást négy-öt különböző áron, és esetleg eltérő hirdetési szöveggel találja meg, majd a helyszínen szembesül azzal, hogy ezt a lakást bizony már látta.

Manapság Magyarországon is egyre többen választják az úgynevezett kizárólagos értékesítési megbízást – ezzel a módszerrel az értékesítésre mindössze egyetlen közvetítő cég képviselőjével kell szerződést kötni, aki gondoskodik arról, hogy az eladó ingatlant a lehető legtöbb médiumban meghirdesse – jellemzően egy-egy lakás hirdetésére akár több százezer forintot is elköltve - ezáltal biztosítva a lehető legtöbb vevőjelölt elérését. A konstrukcióban az értékesítési jutalék is jelentősen alacsonyabb, mely további előny az eladó számára.

Ha a közvetítők oldaláról vizsgáljuk a kérdést, a modell rendkívül egyszerű: hiába bíz meg egy eladó akár 10 ingatlanközvetítőt az értékesítéssel, komoly erőfeszítéseket a lakás meghirdetésére nem fognak tenni – hirdetésre valószínűleg egy fillért sem költenek - hiszen egyáltalán nem lehet biztos benne, hogy éppen ő fogja eladni az ingatlant. A kizárólagos megbízás esetében azonban ilyen probléma nincs, a közvetítő cég mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy vevőt találjon az ingatlanra – mindemellett az eladó élvezheti a konstrukció fentebb vázolt előnyeit is.

Szakértők szerint a konstrukció gyors terjedése átrendezheti az ingatlanközvetítési piacot, egyre több olyan lakás lesz, melyet csak közvetítő cégeken keresztül lehet majd megvásárolni, így mind több vevő fogja ezeket felkeresni – még hatékonyabbá téve a kizárólagos megbízást kötött eladók ingatlanainak értékesítését. Hátrányként merülhet fel, ha egy nem túl profi, kis ügyfélkörrel rendelkező céggel kötünk kizárólagos megbízást, nehézkessé válhat a folyamat, ezért érdemes valamelyik ismert közvetítőt választani.