Pillanatnyilag több mint 25.000 (huszonötezer) telefonszám szerepel a regisztrációban, s ez hétről-hétre kb. 80-100 számmal bővül. Ebből a számból jelenleg 5.300 a vonalas telefonszám és csaknem 20.000 a mobilszám.
A piac emberi memóriával nem követhető Tudjuk - többszázezer hirdetés számítógépes feldolgozása és analizálása alapján - hogy az újságokban aznap megjelent (budapesti és környékbeli használt lakóingatlanokra és telkekre vonatkozó) ingatlanhirdetéseknek csak durván 35-40 százaléka új hirdetés, ami aznap jelent meg először. Tehát, ha egy ingatlankereső akár reggel 7 órakor kinéz egy neki tetsző hirdetést az aznapi újságból, nagyon nagy a valószínűsége annak, hogy nem ő lesz az első érdeklődő, sőt lehet, hogy a hirdetés előző megjelenése kapcsán a kinézett ingatlan már gazdára is talált. Tapasztalják ezt természetesen a rendszeresen Expresszt böngészők is, és - amennyiben elsősorban a friss hirdetések érdeklik őket - igyekeznek a már korábban is megjelent hirdetéseket felismerni és kihagyni, de emberi memóriával ez csak véletlenszerűen, részlegesen sikerülhet.
Hirdetésismétlődések Tudjuk, az ismétlésjelzés feladatát csak olyan ingatlaninformatikai szolgáltatás tudja módszeresen elvégezni, mely a fent említett összes újság ingatlanhirdetéseit folyamatosan, napról-napra rögzíti és feldolgozza, s számítástechnikai elemző módszerekkel mutatja ki, hogy mely hirdetés jelent meg aznap először, illetve az egyes hirdetések hányadszor jelentek meg.
Helymeghatározás A hirdetéseknek csak kb. 50 %-ában adnak meg konkrét helymeghatározást (utca-, út- vagy térnevet). További 30%-ban megadnak városrészt (Rózsadomb, Zugló, stb.), vagy a körülírják a helyet (pl. Zsinagóga-környéki, Műszaki Egyetem mellett), s a hirdetések durván 20%-ban semmilyen helymeghatározás nincs a kerületen kívül (néha még az sincs). Ennek (a nyugat-európai hirdetésekben szinte ismeretlen) jelenségnek oka lehet a hirdetési díj minimalizálására való törekvés, a közismerten előnytelen hely (pl. zajos utca) eltitkolása, vagy a zaklatásoktól, esetleg betörésektől való félelem.
Irányár Az irányárat a hirdetések kb. 90 %-ában adják meg. A fennmaradó 10 % nyilván magyarázható azzal, hogy a hirdetők egy része személyes kontaktusteremtés során szeretné alkupozícióját felmérni.
Alapterület Az alapterületet a hirdetések kb. 85 %-ában, a szobaszámot kb. 55%-ában adják meg. A hirdetések 6 %-ában sem alapterület, sem szobaszám nem szerepel, ami nyilván a hirdető gyakorlatiatlanságát tükrözi, hiszen a lakásnagyság megadásán nem lehet „spórolni”, a keresők alapvető orientálása nélkül az egész hirdetés oka-fogyottá válhat.
Emelet Az emeletet vagy szintet csak a lakások kb. 12 %-ában adják meg, ami szintén a takarékossággal függhet össze. Érdekes viszont, hogy a 2.-3.-4. emeletek liftnélküliségét mindig megadják, nyilván a hirdetők nem akarják, hogy az érdeklődő első látogatása egy előre nem tudott kellemetlen tényezővel kezdődjön.
A lakásokhoz köthető egyéb szolgáltatások Érdekes a hirdetésekben nyomon követni a az technikai, szociális és pénzügyi viszonyok általános változását. Például a korábban oly fontos ’telefonos’ jelző mostanra érthetően eltűnt a hirdetésekből, helyét átvették a ’légkondis’, ’riasztós’, ’ADSL’, ’jakuzzi’, stb. szavak. 5-6 éve még ritkán utaltak a hirdetések a lakás gazdaságos üzemeltetésére, ma nagyon sűrűn előfordulnak a ’vízórás’, ’külön mérős’, ’alacsony rezsijű’ kifejezések. Sőt tendálunk a nyugat-európai hirdetési minták felé, melyekben a lakás rezsiköltségét számszerűen ugyanúgy megadják, mint az alapterületet vagy az irányárat. Míg a rendszerváltozás után még jó pár évig gyakori volt a munkahelyi telefon megadása, sokszor mellékállomással, hívható ’munkaidőben’ megjegyzéssel, ez a megoldás a mai feszes munkaerőpiac idején már ritkább. A vonalas telefonszámok megadását érthetően növekvő arányban váltja fel a mobil telefonszámok megadása. Honlapon közzétett fotókra ma már magánhirdetések is szoktak hivatkozni. Ugyancsak a kedvező hitelfelvételi lehetőségekkel párhuzamosan jelent meg a hirdetésekben a „hitelt megvárjuk” kifejezés.
Szövegezés A szövegezés stílusáról általában kiderül a hirdető praktikussága, hirdetésben való gyakorlata (vagy ennek ellenkezője). A jól szerkesztett hirdetésben általában kevés szóval megadják az alapparamétereket (hely, irányár, alapterület, telefonszám) valamint azokat az adottságokat, melyek változtathatatlanok: pl. panoráma, erkély, garázs, s a lakás felújított vagy felújítandó állapotát. Vannak ezzel szemben olyan hirdetések, melyek költséget nem kímélve taglalnak a konyha beépítésétől kezdve a tárolókig sok mindent, de a lakás alapterületét nem tudjuk meg belőlük.
Tulajdonos vagy közvetítő? Nálunk a hirdetésekben nem kötelező utalni a hirdető ingatlanközvetítő voltára, s a gyakorlatban is csak ritkán történik utalás erre. Így a lakáskeresőknek egy-egy hirdetés telefonszámának tárcsázásakor általában fogalma sem lehet arról, hogy tulajdonos, vagy ingatlanközvetítő fog-e jelentkezni a vonal másik végén. Lehet persze memorizálni, vagy feljegyezni a sűrűn előforduló telefonszámokat, mint nagy valószínűséggel közvetítői számokat (próbálják is ezt sokan tenni), de a Budapesten dolgozó tízezernél jóval több ingatlanügynök összes telefonszámának kigyűjtése kézi eszközökkel meglehetősen reménytelen feladat. Ezen a problémán ismét csak olyan ingatlaninformatikai szolgáltatás tud segíteni, mely az összes érintett újság ingatlanhirdetéseit folyamatosan feldolgozza, s számítástechnikai elemzés eredményeképpen ingatlanközvetítőként regisztrálja azokat a telefonszámokat, melyeken több ingatlant hirdetnek. Professzionálisan csak olyan ingatlaninformatikai szolgáltatás képes erre, mely az összes érintett újság ingatlanhirdetéseit folyamatosan feldolgozza, s számítástechnikai elemzés eredményeképpen közvetítőként regisztrálja azokat a telefonszámokat, melyeken több ingatlant hirdetnek.
Hány ingatlanközvetítő működik a piacon? Azért állíthatjuk ezt bizonyosan, mert a kiadott és publikus cégjegyzékekből, telefonkönyvekből, szakmai kiadványokból (könyv, honlap és CD formát is beleértve) legfeljebb 6-800 ingatlanközvetítői telefonszám gyűjthető ki, míg az erre szakosodott ingatlaninformatikai szolgáltatások gyűjteményében pillanatnyilag több mint 25.000 (huszonötezer) telefonszám szerepel, s ez hétről-hétre kb. 80-100 számmal bővül. Ebből a számból jelenleg 5.300 a vonalas telefonszám és csaknem 20.000 a mobilszám.
|