Leszívták a félszocpolt?
2005.08.22. 11:58
avagy már megint a dilettantizmus, esetleg valami más …
Már megint dilettáns szabályozás miatt leszívták az állami támogatás egy részét a rosszul szabályozott félszocpolnál? Ez látszik a Fészekrakó program félszocpol igénylése szabályainak módosításán.
Mit is ír a …
Portfolió a http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?k=14&i=57711 címen?
„A félszocpol bevezetése egy erősen gyerekbarátnak tekinthető, hiszen 35 év alatti párok (elég az élettársi kapcsolat) 1 gyerek után 450, 2 után 1.2 millió, háromnál 1.9, négynél 2.4 millió forintot kaphatnak használt lakás vásárlása esetén (minden további gyerek 100, 000 forinttal dobja meg a bevétet. Az egyetlen kikötés - az életkori határ mellett - az volt, hogy az ingatlan értékének csak 80%-ig járt a támogatás. Nem csoda, hogy ez üzletszerű tevékenységgé fejlődött azokban a körökben, ahol 35 év alatt 4-5 gyerek van a családban. Kellett egy romos ház, egy szülő 4-5 gyerekkel, egy akár frissen kerített élettárs, s kész volt az örökmozgó (amelyben csak a ház, esetleg az élettárs volt állandó), amely folyamatosan szívta le a támogatásokat. Gyakorlatilag minden házra legalább 3.2 milliós szerződést írtak (vannak olyan régiók Magyarországon, ahol ennek az összegnek a töredékért lehet házat venni), a pénzügyi modell természetesen jövedelmező volt.”
Életszerű ugye?
Népszabadság a http://www.nol.hu/cikk/374253/ címen?
A bevezetés időpontja, február eleje és július vége között ugyanis majdnem 7500-an igényeltek félszocpolt, összesen 8,8 milliárd forint értékben (ami persze a jelenlegi lakásforgalmat tekintve nem számít annyira soknak).
A szigorítás alapját mindenesetre azok az élelmes nagycsaládosok jelentik, akik kis értékű, meglehetősen leromlott állagú ingatlanokat vásároltak meg feltűnően magas összegért. A félszocpol egy gyermeknél 450 ezer forint, kettőnél 1,2 millió, három esetében 1,9, négynél pedig 2,4 millió forint (majd minden további csemete százezer forintot ér). Az eredeti szabályok szerint a vissza nem térítendő támogatást 35 év alatti párok kaphatják, az egyetlen korlát az, hogy az ingatlan értékének 80 százaléka lehet csak támogatás. Ám mivel eléggé kuszák a szabályok, a fészekrakós támogatással vett házon nincs is valódi eladási tilalom - ezt ugyanis valaki elmulasztotta világosan kimondani a rendeletben.
Összefoglalva: a 2,5 millió forint állami támogatás lenyúlásához kellett egy olcsó lakás vagy ház, amelynek adásvételije 3,2 millió forintról szólt, öt gyermek és egy élettárs, akinek csak nyilatkoznia kell arról, hogy az - no meg persze a 35 év alatti életkor. Ezt egy ingatlannal addig lehetett folytatni, amíg volt megfelelő gyermekes szülő. És bár a hivatalos nyilatkozatokban természetesen senki se mondja ki, titokban azért mindenki romázik, és emlegeti, hogy kinek lehet 35 év alatt sok gyereke. Még inkább suttogva azt is elmondják: az ilyen viszszaélések aránya nem volt túl jelentős.
Az erre hivatkozó óriási szigorítás szerint azonban kedd óta élettársi kapcsolat esetén egyéves múlt kell, és erről igazolás is. Új követelmény, hogy a lakás legalább komfortos legyen - így állnak ellen annak, hogy a nagyon leromlott állapotú házakra vegyenek fel támogatást. A módosítással a bankok is egyetértettek - ügyfélkörük zömét így nem érte volna kár.
Nem kell itt suttogni és találgatni?
Egyszerűen meg kell kérni a banki nyilvántartásokból a 2 - 3,2 millió közötti félszocpol igénylések számát, illetve területi elrendeződését. És akkor már tényadatok alapján elemezhető a kérdés.
Egyszerűen meg kell nézni, hogy kik írták és hagyták jóvá ezt a rendeletet. Név szerint. Azaz kik a felelősek ezért a hézagért. Bizonyára nincsenek sokan. Őket pedig meg kell kérdezni, hogy szerintük jó volt-e a szabály? Mert ezt a hézagot, a fenti recept szerint nem volt nehéz kitalálni ugye? Főként azért is, mert volt ilyenre példa, amikor a lakásépítésre lehetett felvenni ilyen jellegű kedvezményes hitelt. Nem is volt olyan régen ugye? Akkor is ment a suttogás arról a társadalmi rétegről, amely a gazdasági alapok nélküli szaporodásban élen jár.
A károkozás
Ami pénz így kiáramlott, ezzel a „trükkel” azt nem kaphatta meg arra ténylegesen jogosult, ugye? A károkozást áttételesen elismerte a kormányzat azzal, hogy már kettő értékbecslést is megkövetel.
Tisztelt Jogtudó Olvasóink?
Véletlenül nem ez-e a munkakörben elkövetett károkozás egyik esete?
A banki értékelés
Az egyik papírnak az eddigi banki értékelésnek kell lennie, amit már jól ismerünk és azt is tudjuk kik és milyen körülmények között készítik. Erről peresze nem mondható el, hogy túlértékelne, mert ugye a „bankok védik az ingatlan portfoliójukat”. J No de a félszocpolt már nem védik a bankok ugye? Mert azt az állam pengeti és növeli a banki forgalmat.
Egyesek már megint más „dorongjával” verik a csalánt?
És itt jön be a Települési Önkormányzat, az Adó és Értékbizonyítvánnyal. Ez igazán szép kis vircsaft. Míg a banki értékelés tarifája 25 ezer forint magasságában van, addig az önkormányzati tanúsítvány 4 ezer forint magasságában. És a rendelet „alkotó” rálőcsöli a Települési Önkormányzatra ezt a feladatot? Ott is a Jegyzőre. Pénz, paripa, fegyver nélkül?
Már megint milyen munka ez?
Hát milyen „ingatlanértékelést” lehet kapni 4 ezer forintért? Meddig folytatódik a kapkodó dilettáns szabályozás az ingatlanpiacon? Mikor lesz felelősségre vonás az ilyenekért? A dilettáns és károkozó állami jogszabály alkotásért? Ezt a trükköt lehetett tudni! Ugyanis néhány évvel ezelőtt már megjátszották a lakásépítések támogatásánál.
Esetleg ugyanazok játszották meg?
És tudatosan hagyták bent megint a csontot? No ezzel a gondolatsorral már nem megyünk tovább, mert az összeesküvés elméletek irányába mutat. Csak az „Illetékes Elvtársnak” kívántuk felhívni a figyelmét erre az egyáltalán nem mellékes körülményre. No meg a szakmai közvéleménynek. J
Kedves „Néző és Hallgató” társaim! Olvasóim!
Mi emlékezünk ugye?
© Tilk László Géza
|